Best Practices for Supporting Teaching and Learning Online

By Dora Gago and Ricardo Moutinho

With online learning now being implemented at the University of Macau, committed teachers are holding classes online with UMMoodle and Zoom. This blog post features some of our colleagues’ tips and best practices. Let’s see what has worked well to support teaching and learning of different disciplines in an online environment.

Dicas para o ensino de pós-graduação na FAH

Professora Associada, Dora Gago (FAH-DPORT)

Neste semestre, leciono cursos de pós-graduação em estudos literatura em português, o que exige que os alunos escrevam ensaios que demonstrem pensamento crítico original e elevadas capacidade de análise literária.

Ao adaptar os cursos para o ensino on-line:

1. introduzi reuniões online semanais com o Zoom,
  2. inseri mais PPTs com narração para introduzir tópicos e
  3. solicitei trabalhos, como por exemplo, ensaios curtos, usando Turnitin no UMMoodle.

As reuniões on-line em tempo real permitem discutir leituras e documentos previamente colocados no UMMoodle, o que facilita um feedback útil aos alunos. Nas reuniões do Zoom, a utilização da função “compartilhar écrã” permite analisar e comentar os trabalhos escritos pelos alunos. Esta função também possibilita a apresentação de vídeos curtos e relevantes.

Em suma, a reformulação de cursos para aprendizagem on-line proporcionou uma oportunidade proveitosa de aprender muito e explorar novas dimensões no processo de ensino e aprendizagem.

Tips for Teaching Postgraduates @FAH

This semester I am teaching graduate-level courses on Portuguese studies, which requires students to write essays that demonstrate original, critical thinking and advanced skills in analyzing literature.

In redesigning my courses for online learning, I have:

1. introduced weekly online meetings with Zoom,
  2. uploaded more PPTs with narration to introduce topics, and
  3. collected more assignments, e.g., short essays, using Turnitin in UMMoodle.

The real-time online meetings enable me and my students to discuss advanced readings and documents that I had uploaded into UMMoodle. One function helps me give students useful feedback. In Zoom meetings, I will use the “share screen” function to look at and comment on my students’ written work. The screen share function also allows me to present short, relevant videos. All in all, redesigning courses for online learning has given us a fruitful opportunity to learn a lot and explore new dimensions in teaching and learning process.

Dicas para avaliação a distância

Professor Auxiliar, Ricardo Moutinho Rodrigues da Silva (FAH)

Agora que os exames intermédios se aproximam, talvez seja hora de revisarmos alguns dos nossos critérios de avaliação definidos anteriormente em nossos objetivos de curso, os quais não podem mais ser aplicados em razão de algumas limitações impostas por nossas aulas on-line via zoom. No entanto, o ensino on-line também oferece outras oportunidades para refletirmos sobre como a prática do ensino a distância pode ser produtiva em termos de avaliação. Leciono um curso de pós-graduação em escrita de tese, em que os alunos devem aprender habilidades específicas para desenvolver um plano de tese ao final. Aproveito então as sessões do fórum no moodle (para que os alunos possam compartilhar suas dúvidas) e também posto tarefas na plataforma para os alunos concluírem em um prazo determinado. Os alunos terão que trabalhar individualmente em seus próprios planos e também fazer uma apresentação sobre esse plano no final, usando a função de projeção do ecrã no zoom. Cada uma dessas atividades contará em termos de avaliação; e conscientizei os meus alunos disso desde o início das nossas sessões on-line. Como se trata de um curso baseado em projetos, no qual os alunos desenvolverão seus próprios planos, as chances de fraude são quase reduzidas a zero (embora sempre possamos usar ferramentas como a ‘turn-it-in’ para verificar a originalidade dos trabalhos dos alunos). Até agora, o curso tem sido muito produtivo e tenho feedbacks positivos.

Planning  Your  Assessment for  Distance  Teaching

Now that mid-terms are approaching, it might be time to revise some of our scoring rubrics that were previously set in our course outlines, but which cannot be applied anymore due to some limitations that our Zoom meetings impose. However, on-line teaching also provides other opportunities for us to reflect on how the practice of ‘declassrooming’ our lessons might be productive in terms of evaluation.

I teach a postgraduate course in thesis writing, where students are expected to learn specific skills in order to develop a thesis plan in the end. I then take advantage of forum sessions on UMMoodle (so that students can share their doubts) and post assignments for students to complete with a fixed deadline.  Students will  have to work individually on their own plans and also make a presentation on this plan in the end using the sharing screen function on Zoom.

Each of these activities will count in terms of evaluation; and I made my students aware of that since the beginning of our on-line sessions. As it is a project-based course, where students will be developing their own plans, chances of cheating is almost reduced to zero (although we can always use tools such as turn-it-in to check the originality of students’ works).  So far, the course has  been  very productive, and I have collected positive feedback.

Source: CTLE