Portuguese major wins Tomás Pereira Prize 2016
葡文系學生獲頒徐日昇獎

21 Jul 2016

1_resized

Zhang Kexin, an undergraduate student from the University of Macau’s (UM) Department of Portuguese, recently won the sole award in the first-year category of the prestigious Tomás Pereira Prize, which is awarded annually to the best Chinese university students of Portuguese language studies, based on the results of written and oral examinations. The Tomás Pereira Prize comes in four categories, namely first-year category, second-year category, third-year category, and fourth-year category, with only one awardee for each category.

The competition was initiated by the Embassy of Portugal in Beijing in 2015 in collaboration with the University of Aveiro, the University of Lisbon, the University of Coimbra, and the University of Porto. This year’s competition attracted 97 participants, twice the number of last year, from 20 institutions in 13 cities and provinces, namely Harbin, Dalian, Tianjin, Beijing, Xian, Jilin, Zhejiang, Hebei, Jiangxi, Shanghai, Sichuan, Guangzhou, and Macao.

The prize is named after Tomás Pereira, a Portuguese Jesuit who worked as a personal tutor, advisor, and translator to the Kangxi Emperor. Pereira is considered the most important person of the 17th century in China-Portugal relations and a pioneer in Sino-Europe cultural exchange.

澳門大學葡文系學生張可欣日前獲徐日昇-Tomás Pereira獎(一年級優秀獎)。徐日昇獎由葡萄牙駐華大使館發起,旨在獎勵每個年級最優秀的在中國高等院校學習葡語的學生。

徐日昇-Tomás Pereira獎今年舉辦到第二屆,由葡萄牙阿威羅大學、里斯本大學、科英布拉大學和波爾圖大學合作設立的比賽,以筆試和口試的形式,評選出葡語能力突出的學生。活動吸引了來自哈爾濱、大連、天津、北京、西安、吉林、浙江、河北、江西、上海、四川、廣州、澳門等20間學府的97名學生參加,參加比賽的學生比上屆多了一倍。

徐日昇獎以葡萄牙神父Tomás Pereira(1645-1708)的中文名字命名。徐日昇曾擔任康熙皇帝私人老師、翻譯及顧問,是十七世紀中葡關係歷史上最重要的人物,同時也是中歐文化交流的先驅。

O Prémio Tomás Pereira (em chinês, 徐日昇) é um concurso anual de proficiência em Português que visa distinguir os melhores estudantes de cada ano dos cursos de Língua Portuguesa das instituições de ensino superior de toda a China. De iniciativa da Embaixada de Portugal em Pequim, neste ano de 2016 e na sua 2ª edição, o concurso teve lugar nos dias 26 e 27 de maio, contando com 97 candidatos, oriundos de 20 instituições e de 13 lugares distintos, nomeadamente Harbin, Dalian, Tianjin, Pequim, Xian, Jilin, Zhejiang, Hebei, Jiangxi, Xangai, Sichuan, Cantão, Macau.

É com enorme prazer que desejamos anunciar a vencedora, a nível do 1º ano, do Prémio Tomás Pereira 2016. Trata-se de Zhang Kexin (張 可 欣), estudante da Universidade de Macau da Licenciatura em Estudos Portugueses, que prestou as provas, escrita e oral, no dia 26 de maio.

À semelhança do ano anterior, a cerimónia de entrega dos prémios realizar-se-á na Embaixada de Portugal em Pequim, em data a anunciar.

Media Coverage 媒體報導