Portuguese musician Tozé Santos performs at UM 葡萄牙音樂家Tozé Santos於澳大演出

22 Oct 2015

IMG_7041_w

Tozé Santos, an internationally known Portuguese musician and vocalist of the musical group ªPer7ume, presented a concert titled ‘Jack of all trades’ on the University of Macau (UM) campus, at the invitation of the university’s Department of Portuguese.

The concert is part of a series of cultural events organised by the Department of Portuguese designed to help students improve their Portuguese proficiency and understand more about the cultures of Portuguese-speaking countries. ‘Music is a form of art and it is a means of transmitting culture. Learning a language is also about learning the culture of the people who speak that language,’ says lecturer Paula Campos from the Department of Portuguese. ‘The musician not only interacted with the students with his own music but also shared his journey of pursuing his dream.’

Lídia Ge Sining, a fourth-year student majoring in Portuguese, echoes Paula Campos’s emphasis on the importance of learning the culture. ‘It is important for a language learner to absorb the culture of the people who speak the language,’ she says. ‘We thoroughly enjoyed the show and we discussed the musician and his music after the event. We will also share what we learn from him in class.’ Lídia hopes there will be more similar events on campus to foster an environment in which students feel motivated to learn Portuguese.

Tozé Santos has collaborated with many world-renowned music producers over the past decade. He is the producer of the renowned bLUNDER project and has released five albums around the world. He enjoys performing abroad to help disseminate the Portuguese culture throughout Portuguese communities worldwide. Earlier, he completed a world tour to New York, London, Paris, Zurich, and Luxembourg to promote his album.

享負盛名的葡萄牙音樂家Tozé Santos日前受澳門大學葡文系邀請在校園舉行個人音樂會‘O Homem dos Sete Instrumentos’ (‘Jack of all trades’)。該音樂會是澳大葡文系今年舉辦的文化系列活動之一。

葡文系希望透過活動提高學生的葡語水平,幫助他們深入了解葡語國家的文化。葡文系講師Paula Campos表示:「音樂是文化傳播的一種途徑。要學好一㮔語言,必須了解該語言的文化。音樂會上,Santons不但透過音樂與學生互動,還跟他們分享追尋音樂夢的心路歷程。」有參與活動的學生表示,希望大學能夠舉辦更多同類型活動,營造學習葡語的濃厚氛圍。

Tozé Santos是音樂團體ªPer7ume的主音,過去十年曾與世界級音樂制作人合作,作品包括知名的bLUNDER 音樂項目,以及五張音樂專輯,現於全球發行。

Tozé Santos, o  famoso cantor português, vocalista do grupo musical Per7ume apresentou, a convite do Departamento de Português, na Universidade de Macau, no passado dia 7, o seu projecto a solo intitulado  o “Homem dos Sete Instrumentos”.

O concerto integra uma série de eventos culturais organizados pelo Departamento de Português para ajudar os alunos a desenvolver a sua proficiência nesta língua e a compreenderem melhor a cultura dos Países de Língua Portuguesa. “A música é uma forma de arte  e um meio de transmitir cultura. Aprender uma língua implica  também conhecer a cultura do povo que a fala”,  disse a professora do Departamento de Português, Paula Campos. “O músico não só interagiu com os alunos com a sua música, mas também partilhou o seu percurso conducente à realização do seu sonho.

Lídia Ge Sining, uma aluna do quarto ano de Estudos Portugueses, salienta, tal como Paula Campos, a importância do conhecimento da cultura. “É importante para um aprendente de língua, absorver a cultura das pessoas que a falam”, referiu ela.”Nós gostámos muito do show e falámos sobre o músico e a sua música depois do concerto. Também partilhámos, nas aulas, o que aprendemos com ele”. Lídia espera que se realizem mais eventos semelhantes no campus, que contribuirão para que os alunos se sintam mais motivados para aprender português.

Tozé Santos colaborou, durante dez anos, com os maiores produtores mundiais  no famoso projecto blUNDER e editou 5 álbuns distribuídos por todo o mundo. Ele gosta de actuar no estrangeiro para ajudar a divulgar a cultura portuguesa pelas comunidades de todo o mundo. Anteriormente, o músico realizou uma digressão para promover o seu álbum, , na qual passou por Nova Iorque, Londres, Paris, Zurique e Luxemburgo.