FAH-DPORT: Seminar on “Adaptação de empréstimos: o caso do papiamentu” by Professor Manuele Bandeira

Professor Manuele Bandeira

19 Sep 2019

E21-1043

ABSTRACT

O empréstimo linguístico pode causar nos falantes reações diversas que variam da aceitação à rejeição, ou até mesmo a necessidade de proposição de novas formas, embora seja um mecanismo de formação de palavras regular e frequente nas línguas do mundo. A sua investigação levanta algumas questões, como (i) por que ocorre o empréstimo? Há línguas que utilizam essa estratégia com maior ou menor frequência? De que maneira podemos analisar tais mecanismos a partir de abordagens teóricas como a fonologia de empréstimo? Como o aprendente de uma língua lida com palavras emprestadas? Nesta conferência, serão tratadas essas questões, discutindo, especialmente, o caso do papiamentu, uma língua crioula de base portuguesa/espanhola falada em Curaçao.

THE ADAPTATION OF BORROWINGS

The case of Papiamentu

Although linguistic borrowing is a regular and frequent word-forming mechanism found in languages ​​worldwide, it can spark different reactions among speakers – from acceptance to rejection, or even to the need to propose new forms. Research on the phenomenon raises some questions, such as: (i) Why does borrowing occur? (ii) Are there languages ​​that use this strategy more or less often than others? (iii) How can we analyze such mechanisms from theoretical approaches such as the phonology of borrowing?  (iv) How does a language learner deal with borrowed words? These issues will be addressed at this conference, in particular by discussing the case of Papiamentu, a Portuguese / Spanish-based Creole language spoken in Curaçao.

Professor Manuele Bandeira Bio

Professor Manuele Bandeira is an Assistant Professor at the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), in Bahia, and holds a PHD in Arts from the Universidade de São Paulo (USP), Brasil. She specializes in the phonology of Portuguese-based creoles from the Gulf of Guinea, and in the phonology and morphology of Papiamentu. Her PHD thesis was on the phonological and lexical reconstruction of the Gulf of Guinea Portuguese-based proto-creole.

Professor Mario Nunes
Director of the Research Centre for Luso-Asian Studies (CIELA)
marion@um.edu.mo