Portuguese Corner Guest Lecture – Boya Talk of UM Library: Portuguese Language in the Atlantic by Prof. Gabriel Antunes de Araujo, UM

Prof. Gabriel Antunes de Araujo

25 Apr 2019

UM Library, 2nd Floor, Sky Garden

Nowadays, less than 5% of all Portuguese speakers use European Portuguese, the metropolitan variety that lies in the foundations of all Portuguese transplanted varieties. In order to understand the factors that led to this state of affairs, in this talk, Prof. Antunes will discuss the Portuguese language situation in the Atlantic, in particular in Africa (Cape Verde, Guinea-Bissau, São Tomé and Príncipe, Angola and Equatorial Guinea) and in Brazil. I will show that the very expansion of Portuguese in these territories can be linked, on one hand, to 19th and 20th centuries phenomena such as urbanization processes (namely migration from rural areas to cities), mass schooling (post-1975, in general), mass media (press, radio, and television), and better sanitation conditions. On the other hand, it is also associated with the adoption, by the local elites, of Portuguese as an official language and an instrument of the State, after independence. This option led to a conscious language shift by the people on these territories which promoted Portuguese to the detriment of local languages. At the same time, I will discuss some aspects of the economic relationship between China and the Portuguese speaking countries (PALOPs) and the importance of Portuguese language in this partnership.

Atualmente, menos de 5% dos falantes da língua portuguesa usam o português europeu, a variante metropolitana que deu origem às variantes transplantadas. Com o objetivo de entender os fatores que levaram à esse estado de coisas, nesta apresentação, discorrerei sobre a situação da língua portuguesa no Atlântico, nomeadamente na África (Cabo Verde, Guiné Bissau, São Tomé e Príncipe, Angola e Guiné Equatorial) e no Brasil. Mostrarei que a expansão da língua portuguesa, nessas regiões, está associada, de um lado, a um conjunto de fatores dos séculos 19 e 20, que incluem o fenômeno da urbanização (migração campo-cidade), o poder cultural das várias mídias (imprensa, televisão e rádio), a escolarização em massa (pós-1975), e melhorias sanitárias e, de outro lado, a adoção pelas elites locais da língua portuguesa como instrumento oficial e veículo do Estado, depois dos processos de independência, alimentando uma opção consciente dos habitantes desses territórios por escolher falar a língua portuguesa, em detrimento de suas línguas tradicionais. Ao mesmo tempo, mostrarei as intricadas relações econômicas entre os países atlânticos falantes do português e a China, destacando algumas oportunidades econômicas dessa relação e a importância de conhecer a língua portuguesa.

Prof. Mario Nunes
Email: marion@um.edu.mo