FAH-DPORT: Professor Dora Gago, Head of the Department of Portuguese publishes her book “Uma cartografia do olhar: exílios, imagens do estrangeiro e intertextualidades na Literatura Portuguesa”

3 Jul 2020

It is with great pleasure we inform that Professor Dora Gago, Head of the Department of Portuguese has published her book entitled “Uma cartografia do olhar: exílios, imagens do estrangeiro e intertextualidades na Literatura Portuguesa”.

Please find below the book details for your kind reference:

Reference

Gago, Dora Nunes. Uma cartografia do olhar: exílios, imagens do estrangeiro e intertextualidades na Literatura Portuguesa, Vila Nova de Famalicão, Edições Húmus, 2020.

196 p., ISBN – 978-989-755-497-1

Synopsis

Este estudo, dividido em dez capítulos, centra-se na representação dos percursos migratórios e da experiência exílica na Literatura –sobretudo portuguesa, embora partindo de uma óptica comparatista e da intersecção entre a Imagologia e outras teorias adequadas à análise dos fenómenos de exílio, cada vez mais relevantes na sociedade actual, marcada pelas deslocações e pelo desenraizamento. Nesta esteira, são analisadas obras de: Rodrigues Miguéis, Ferreira de Castro, Jorge de Sena, Maria Ondina Braga, Agustina Bessa-Luís, para além de Rodrigo Leal de Carvalho e Fernanda Dias.

Em suma, autores que, apesar da sua incontestável relevância, são vozes algo esquecidas no panorama da literatura portuguesa que importa resgatar do silêncio e cujas lições de humanidade será importante (re)conhecer. A eles juntam-se, por exemplo, os poetas brasileiros Carlos Drummond de Andrade, a escritora macaense de origem chinesa Ling Ling, entre outros, evocados através das relações e dos diálogos tecidos tanto pela intertextualidade como pelas relações entre culturas distintas.

ENGLISH VERSION

A Cartography of the regard: exiles, images of the foreigner and intertextualities in Portuguese Literature

This study, divided into ten chapters, focuses on the representation of migratory journeys and the exilic experience in literature, especially Portuguese literature, although starting from a comparatist view intersecting imagology and other theories suitable for analysing the phenomena of exile. Such journeys and experience are increasingly important in today’s society which has become increasingly marked by displacement and rootlessness. On this theme, works by Rodrigues Miguéis, Ferreira de Castro, Jorge de Sena, Maria Ondina Braga and Agustina Bessa-Luís as well as Rodrigo Leal de Carvalho and Fernanda Dias are analysed.

In sum, these are authors who despite their undeniable relevance are somewhat forgotten voices within the panorama of Portuguese literature who it is important to rescue from silence and whose lessons about humanity are important to discover and recognise. Alongside them are, for example, the Brazilian poet Carlos Drummond de Andrade and Ling Ling, the Macanese writer of Chinese origin, who are evoked through the relations and dialogues woven by intertextuality and the relationship between different cultures.